Med bakgrund inom katalogvärlden, för företag som H&M, MIO och IKEA, producerar jag bilder och film för corporate identities med inriktning på att bygga upp bildbanker för hela företagets kommunikation.

Jag gör också reklam, mode, inredning och stilleben. På senare år har jag specialiserat mig på personporträtt.

Jag har ansvarat för intag vid olika trycksaksproduktioner, till exempel i samarbete med bokförlaget Bonnier Fakta, då jag var i Ljubljana i Slovenien. Tillsammans med designern Camilla Thulin har jag och Sanna (min fru, stylist, agent och produktionsledare) nu gjort fyra böcker.

Jag håller också workshops i ljussättning och bild på bland annat Berghs School of Communication samt på olika företags marknadsavdelningar. Flera gånger om året arrangerar jag nätverksträffar för reklambranschen med inbjudna gästföreläsare.

Kul klipp från Spanarna med Johan Hakelius som jag jobbat med länge. Tack, Johan!

Utbildningar och utmärkelser

2013

  • Säljande Kommunikation, Mindset.
  • Ledarskap: Att leda, Mindset.
  • Beskrivning: Att skapa motivation och engagemang. Spelregler som leder till tydlighet och delaktighet.

2012

  • Att tala för att övertyga, Berghs School of Communication.
  • Beskrivning: Ditt budskap och mottagarens intresse, att få lyssnaren att förstå, samtycka, reagera.

2011

  • Produktionsledning, Berghs School of Communication.
  • Beskrivning: Planering, tidplan, budget, produktionsutmaningar.
  • Förändringsledning, Mindset.
  • Beskrivning: Praktiskt agerande i förändringsarbete mot givna mål.
  • Retorik, Mindset.
  • Beskrivning: Konsten att övertyga.
  • Personlig kommunikation, Mindset.
  • Beskrivning: Personlighetsövningar—förståelse för våra kommunikativa olikheter, värderingar, attityder och förhållningssätt.

2010

  • Design management, Berghs School of Communication.
  • Beskrivning: Affärsstrategi, marknadsstrategi och design. Designstrategi för produkt, förpackning, tjänster, fysiska platser och digitala kanaler.
  • Att positionera och bygga varumärken, Berghs School of Communication.
  • Beskrivning: Att vitalisera/ompositionera varumärken.

År 2010 blev jag utsedd till Årets Promise av Marknadsföreningen i Stockholm.
Så här löd motiveringen.

»Niklas Palmklint är en person som aldrig släpper ifrån sig något halvdant. Han har sinne för detaljer, levererar alltid material av högsta kvalitet och ställer alltid upp. Resultatet blir alltid över förväntan.«

2007

  • KY chefsutbildning, Norrtälje.
  • Kursplan: Utmaningen att arbeta som chef, Kommunikation; att skapa och främja hälsa på arbetsplatsen.

2002

Auktoriserad digital bildleverantör genom SSF, Svenska Fotografers Förbund.

Niklas PalmklintMin story